Sokak számára az ingatlan eladás és vétel folyamtata egyértelmű és biztosak önmagukban. Ez a cikk nem nekik készült! Szóljon inkább azokhoz, akik bizonytalanok abban, mire érdemes, mire feltétlenül szükséges az odafigyelés egy ingatlan megvétele előtt. Nekik segítenék most, némi útmutatással! Szóljon ez az írás a kiválasztásról, az alapvető jogi tudnivalókról, az ügyvédi papírokról és az átvételről is.

A legtöbben úgy vélik, tudják, hogy egy ingatlan vételnél mi történik. Az adásvétel folyamatát átlátni alapvetően valóban nem nehéz. Többnyire a finanszírozás rémét leszámítva gördülékenyen megy a dolog. Hallani azonban csalódott, pórul járt emberekről, akik utóbb csak a saját tájékozatlanságukat tudják okolni a sikertelenség miatt.

 

KIVÁLASZTÁS, MEGISMERÉS

A megfelelő ingatlan megtalálásához manapság egyre többen az internet felé fordulnak. Teszik ezt joggal, hiszen az ingatlanos portálokon, vagy éppen a közvetítők honlapján rengeteg információt találnak. Sajnos nem elég ezen adatok ismerete. Gyakran csak korlátozottan, nem feltétlenül az igazságot tükröző adatok is láthatók, melyek megtéveszthetnek minket. Az is lehet, hogy a hirdető (nem feltétlenül szándékosan) téves adatokat közöl a leírásban. A kiszemelt ingatlan alapos ismerete elengedhetetlen.

 

TULAJDONI LAP, TÉRKÉPMÁSOLAT

Az ingatlannal kapcsolatban lehetőség szerint a tulajdonossal tárgyalj! Amennyiben ingatlanközvetítő is kapcsolódik az értékesítéshez, javaslom őt nem kikerülni. Az ingatlanosok megbízása gyakran teljes körű, ami így például az áralkuhoz is kapcsolódik. A későbbi egyeztetések, az ingatlan megtekintése is jobb, ha vele és az ingatlanossal történik. A tulaj(ok) személyét a tulajdoni lap II. részében megtalálod. Beszerezheted akár ingyen is ezen cikk útmutatása szerint. Használj minél frissebbet, hiszen a földhivatali nyilvántartás amennyire az lehetséges, a legutolsó változást is tartalmazza. A nyitott, jó szándékú tulajdonos kérésedre még igazolja is magát előtted.

A tulajdoni lap III. részében az ingatlanhoz kapcsolódó jogok és kötelezettségek olvashatók. Ide tartozik a jelzálogjog, a haszonélvezet, végrehajtási jog és a többi. Tájékozottságod ezekkel kapcsolatban elengedhetetlen, hiszen ismeretük később sok bosszúságtól óvhat meg téged. Véleményem szerint a térképmásolat megismerése telkes ingatlanok esetében elengedhetetlen. Azon felül, hogy azonosíthatod az ingatlant helyrajzi szám alapján, a telekhatárokon felül a jogszerűen ott elhelyezett épületek körvonala is látható. Sajnos az ügyvédi munka erre gyakran nem tér ki! Javaslom tájékozódj erre a cikkre kattintva a jogilag rendezettség témájában. Az ingatlant jogilag rendbe tenni az eladó érdeke is.

 

ELŐLEG, FOGLALÓ

A két fogalmat gyakran összekeverik. A szavak mögött pénz áll, de egyáltalán nem mindegy, hogy előleget vagy foglalót adunk az eladó kezébe. Az átadott előleg akkor is visszajár, ha menet közben meggondolja magát az eladó vagy a vevő. A foglalót elbukja a vevő, ha kihátrál, míg duplán adja vissza az eladó, ha eláll az eladástól. Az előleg vagy foglaló mértéke többnyire a vételár 10%-a. Ennél többet a bírósági gyakorlat sem szokott elfogadni, így nem előírás, de célszerű ehhez igazodni.

 

ÉPÜLET ENERGETIKA

Az eladást megelőzően az ingatlan energetikai tanúsítását is el kell végeztetni. Az energetikai tanúsítvány érvényessége 10 év. Ezen belül csak akkor szükséges módosítani, ha olyan mértékű szerkezeti, gépészeti változás történik, ami befolyásolja a besorolást A-tól (legjobb) G-ig (legrosszabb). Legkésőbb az adásvételi szerződés aláírásakor kell készen lennie. Az ügyvédi okirat nélküle nem készíthető el. Eltérő megállapodás hiányában az eladó készítteti el.

 

Egy “A” kategóriás kertvárosi lakóház

ÜGYVÉD, KÖZJEGYZŐ

A kiválasztást, az ingatlan alapos megismerését követően jöhet az adásvétel. Magyarországon az ingatlan elidegenítése (eladása) kizárólag írásban történhet. Keresned kell egy alkalmas ügyvédet vagy közjegyzőt, aki aztán elkészíti a szerződést és felhívja figyelmedet az ingatlannal kapcsolatos tudnivalókra. Ha szükséges bank, pénzintézet igénybe vétele, a hitelszerződéshez mindenképpen közjegyzőt is igénybe kell venni. A földhivatali ügyintézés jellemzően a szolgáltatásuk része.

 

VÉTELÁR KIFIZETÉS

A foglaló vagy előleg átadását követően a szerződésben rögzíteni kell a fennmaradó vételár kifizetésének módját, határidejét. A további önerő felhasználása is ez után történik, sőt, ha finanszírozott az ingatlan, a hitel folyósítása is ez után következik. Utóbbi lehet néhány hét, de akár több hónap is. A birtokba adás mikéntjéről is érdemes itt rendelkezni.

 

ÁTADÁS, ÁTVÉTEL

A földhivatalt is írásban kell értesíteni a kifizetés megtörténtéről, hogy a tulajdonosi átvezetést megtehessék, a jogokat és kötelezettségeket bejegyezzék. Fontos kiemelni, hogy amennyiben nem állapodnak meg másban, a jog csak annyit ír elő, hogy minden helyiség a rendeltetésének kell megfeleljen. Egyeztetés kérdése, hogy mi marad az ingatlanban. Többnyire, de nem feltétlenül az anyagiak rendezését, vagyis a teljes vételár kifizetését követően kerül sor a birtokba adásra, az ingatlan kulcsainak átadására.  A tulajdonos megváltozását a közüzemi szolgáltatókkal is közölni kell. Közösen olvassátok le az órákat, aláírással majd tegyétek meg a bejelentést. A lakcímváltozást is jelezni kell a területileg illetékes kormányablaknál, hogy a lakcímkártyát elkészíthessék.

 

Köszönet a kiegészítésért Az Ingatlanközvetítő-nek!