Amennyiben ingatlanunkra jelzálogot szeretnénk bejegyeztetni, mert hitelt veszünk fel, úgy a folyósító bank által megjelölt, független ingatlan értékbecslőre/vagyonértékelőre lesz szükség. A meghatározott érték a hitelfelvétel egyik legfontosabb tényezője. A banknak igazodnia kell az ingatlan terhelhetőségét illetően a törvényi korlátozásokhoz, az értékelőnek a meghatározott értékelési módszerekhez.
Többnyire a bank rendeli meg az értékbecslési szolgáltatást, majd nem sokkal később már jelentkezik is a szakértő. A díjazás összegét (lakóingatlanok esetében cca. 25-40 eFt) általában előre jelzi a bank ügyfelének, melyet a helyszíni szemle alkalmával, utalással vagy az értékbecslő számlájára történő befizetéssel kell rendezni. A bankok gyakran akció keretében a sikeres hitelfelvételt követően visszatérítik a szakértői díjat.
Az értékbecslés első szakasza a helyszíni szemle, melytől semmilyen körülmények között nem lehet eltekinteni! Az olyan értékelésnek, mely helyszíni szemle nélkül készült, hitelessége megkérdőjelezhető. Az esetek többségében helyszíni felméréssel indul a szemle, melynek része az ingatlan vizsgálata, fényképfelvételek készítése és adatrögzítés. Az értékelés ingatlan esetében nem terjed ki az ingóságra (pl. asztal, számítógép, garázsban álló autó, stb). A későbbiekben az értékelés folyamata a helyszíni adatok kiértékelésével, további szükséges adatgyűjtéssel folytatódik. A kész értékelés napokon belül a bankhoz kerül továbbításra, melyet egy fedezetértékelő csoport ellenőriz.
A bank értékbecslője független szakember, akinek nem érdeke egy adott ingatlan esetében kisebb vagy nagyobb értéket megjelölni. Függetlenségéről szerződésben nyilatkozik is. A kész értékeléssel ha nem értünk egyet, úgy a banknál lehet az értékelés felülvizsgálatát kezdeményezni. Az értékelőnek nincs befolyása a banki folyósítás kimenetelére.
Adásvétel esetében – feltételezve a kialkudott vételár realitását – általában elfogadja a bank a szerződésben megjelölt összeget. Az értékelő feladata a vételár realitását vizsgálni, aki megállapíthat túlértékelést vagy alulértékelést is, annak indoklásával. A banknál meghatározott feltételeket az értékelő köteles figyelembe venni. A bank óvatossága miatt előfordulhat, hogy a piaci értéknél valamivel alacsonyabb árat határoz meg az értékelő, esetleg a bank módosítja az eredményt.
Az építési célú hitelek (felújítás, korszerűsítés, új építés) esetében szakaszos folyósítás történik, ami egy-egy újabb szakértői szemlét igényel. A műszaki szemle alkalmával a benyújtott költségvetést alapul véve az értékelő jelzi a bank felé a készültség pillanatnyi állapotát, figyelemben véve a helyszínen tárolt anyagok értékét is. A műszaki szemle díjazása rendre kisebb összeg (15-20 eFt) az értékbecsléshez képest.
Az értékbecslő a megbízást követően jelentkezik az ügyfélnél, akivel telefonon egyeztet a szemle időpontjáról. Az értékelés 1-7 napon belül elkészül, feltételezve, hogy minden szükséges dokumentum, adat rendelkezésre áll. Ezek hiányában a befejezés napokkal, akár hetekkel is elhúzódhat, így a bank később kaphatja meg az értékelést. Az értéket illető bizonytalanság esetében érdemes előzetes értékbecslést kérni, nehogy a foglaló vesszen oda feleslegesen.
Jó estét kívánok! Olyan kérdésem lenne, hogy ha akitől vgesszük a házat már nem él ott és nem tudja megoldani, hogy ott lehyen az értékbecslés helyszíni szemléjén és rokonnak van kulcsa és minfent tud z ingatlanról akkor lebonyolítható e az értékbecslés?
Kedves Viki! Az értékbecsléshez szükséges szemle nem feltétlenül a tulajdonos személyéhez kötött. Bemutatni az ingatlant és a felmerülő kérdésekre válaszolni akár rokon is alkalmas lehet. A későbbiekben már nem lesz szükség az ő közreműködésre sem, hiszen jogviszonyban Ön és az értékbecslő szakértő áll. A szakvéleményt Önnek adja át. Köszönettel a kérdésért: Lippai Zsolt értékbecslő
Az értékbecslő térképmásolat szerinti épületelhelyezkedést is vizsgál? Köszönöm!
Kedves Balázs! Az épületek elhelyezkedése ha a tájolásra gondol, nem mérvadó! Annál fontosabb, hogy adott felépítmény ott legyen a térképen is, ahol a valóságban. Így lehet csak jogilag rendezett! Köszönöm a kérdést!
Üdv! Nekem egy olyan kérdésem van, hogy mi van akkor ha a bank kéri az értékbecslés felülvizsgálatát? Mi olyat találhattak ami miatt ezt megkérték? Nem tudunk egyenlőre semmi kontrétat, csak ezt.
Visszavetheti ez a lakásvásárlást?
Köszönöm a választ előre is.
Kedves Böbe! A banknak és az ügyfélnek is megvan a joga az értékelés felülvizsgálatát kérni. Banki részről ez viszonylag ritka, de ügyfél részről sem gyakori. Valamit észlelhettek az értékben vagy egész egyszerűen hibát, hiányosságot fedeztek fel. Ez csak akkor derül ki, amikor az értékelő a szakvéleményt felülvizsgálja és ha szükséges, korrigálja. Köszönöm a kérdést!
Üdv,
Elsőkörben vázolom a szituációt majd feltennék egy kérdést.
Jelenleg Budapest 10. kerületben a kertvárosi részen ingatlant tervezünk megvásárolni főként banki hitelből.
A kérdéses pont az említett ingatlan kerthelyiségében található egy 10-12m2 körüli téglából épített sufninak funkcionáló kis építmény ajtóval, ablakkal viszont ez a kis épület nem szerepel a földhivatali térképen.
A banki hitel tanácsadó szerint ha olyan építmény található a telken ami nincs feltüntetve akkor az értékbecslő 0(nullás) értékkel tudja feltüntetni az ingatlan értékét.
Kérdésem az lenne, hogy tapasztalatai vonatkozásában ez mennyire helytálló kijelentés?
Amennyiben bármilyen további kérdése merülne fel készséggel állok rendelkezésére.
Válaszát előre is köszönöm
Tisztelt Bajusz Balázs!
A hiteltanácsadó kijelentése helytálló. A térképmásolaton fel nem tüntetett épületek/épületrészek (legyen az lakó vagy bármely más jellegű) jogilag rendezetlennek minősülnek, ezért az értékbecslő bár jelzi annak fizikai ottlétét, számolni nem fog tudni vele. A sufni értékét a banki fedezetértékelésre jellemző módon 0 Ft-ban kell megállapítani.
Természetesen van lehetőség utólagos feltüntetésre is. Ennek költsége a földhivatali illetékekkel is számolva cirka 60-80 eFt. Javaslom az értékelést a meglévő állapotra elkészíttetni! Ha csak az a kis sufni hiányzik a sikerhez, úgy az ügyintézés a földhivatali munkák mennyiségétől függően 2-6 hónap. Az épületfeltüntetést követően új értékelés kérhető, ami már figyelembe veszi az addig rendezetlen felépítményt is.
Köszönettel a kérdésért, tisztelettel:
Lippai Zsolt értékbecslő